Telefoni

Nätet erbjuder telefonitjänster, sk IP-telefon, eller Brodbandstelefoni, för den som önskar. Det finns både för- och nackdelar med tekniken, så man det är bra att fundera på sina behov innan man gör sitt telefonival.

Frågor och svar

Vad är IP-telefoni?

Det är ett sätt att överföra telefonsamtal via bredbandet. Tekniken gör att talet skickas i datanätet, i stället för som tidigare i analoga kopparledningar (typ ”Telia”). IP-telefoni erbjuder en hel del extra tjänster, men kan också medföra att äldre utrustning inte fungerar, mer om det nedan. En fördel är att du inte behöver ett särskilt abonnemang för telefonin, och kan alltså spara in hela kvartalsavgiften. På ett år gör det ett par tusenlappar.

Vad finns det för olika telefonialternativ?

  • Du kan ha kvar din nuvarande vanliga analoga telefoni via t.ex Telia. Då ändras ingenting.
  • Du kan övergå till att enbart använda mobiltelefonen
  • Du kan skaffa IP-telefoni via Ownit i vårt fibernät. Om du vill kan du då också portera (flytta) ditt 08-nummer till Ownit, och behåller alltså ditt nuvarande nummer.

Måste jag göra något om jag idag har Telia eller någon annan operatör?

Nej. Om du har ”vanlig” telefoni via Telia, Glocalnet, Tele2 eller någon av alla leverantörer som finns behöver du inte göra något alls. Om du vill kan du senare och utan kostnad gå över till bredbandstelefoni via Ownit i vårt nya nät. Men det brådskar inte nu.

Hur gör jag för att byta till IP-telefoni via Ownit om jag idag har IP-telefoni via annan leverantör?

  1. Säg upp telefonin hos nuvarande leverantör till önskat datum.
  2. Du mottager bekräftelse på detta från din nuvarande leverantör, med ett datum då de slutar att leverera telefoni till dig.
  3. Kontakta Ownit:s kundtjänst, och säg att du vill flytta din telefoni, och ditt telefonnummer, till dem.
  4. Ownit ombesörjer att din telefoni från angiven dag kommer att hanteras av dem istället. Du får fortsättningsvis fakturor från Ownit på dina samtalsmarkeringar enligt prislista.

Observera att det finns risk för ”glapp” i leveransen då du byter leverantör. Under den tiden kanske du inte har tillgång till 08-telefonen.

Vad händer med mitt trygghetslarm?

Om du har ett trygghetslarm i hemmet, eller t.ex ett inbrottslarm som ringer upp olika nummer vid inbrott kan det hända att de inte fungerar med IP-telefoni.

Om du är beroende av sådana larm/tjänster är det viktigt att du kollar med din larmleverantör vad som gäller.

Vad händer med de automatiska avläsningar av elmätarna, som Fortum gör?

Enligt Fortums kundtjänst påverkas detta inte alls av vilken typ av telefoni du har. Elavläsningarna skall alltså fungera som vanligt, även med IP-telefoni.

Vilka för- och nackdelar finns med IP-telefoni?

IP-telefoni via Ownit motsvarar i stort det som ComHem kan leverera idag, så om du är van vid ComHem blir det ingen större skillnad. De största nackdelarna uppstår vid elavbrott och driftstörningar. Å andra sidan är de fasta avgifterna mycket lägre.

Fördelar

  • Det finns ingen kvartalsavgift för IP-telefonen. Telia och andra debiterar ju en fast avgift på ett antal hundralappar i kvartalet.
  • Funktionerna i en IP plattform är långt många fler än vad som kan erbjudas i en växel för fast telefoni

Nackdelar

  • IP-telefon kanske inte fungerar med extern styrutrustning, uppringande larm, personliga trygghetslarm eller andra saker som kommunicerar via telenätet.
  • Alla samtal går via konvertern i ditt hus och via internet. Det går därför inte att inga om bredbandet skulle försvinna. Det går inte heller att ringa vid strömavbrott (vilket det i och för sig inte gör idag heller om du har en trådlös telefon, vars basstation ju kräver strömanslutning).